A tudatos vállalkozásfejlesztés Magyarországon egy viszonylag új keletű fogalom, mert nálunk a vállalkozások nagy része kényszer vállalkozásként indult vagy az elmúlt 30 év, gyakran kaotikusan változó gazdasági környezetében, “szinte” véletlenszerű alakult meg. A komolyabb tudatossággal és átgondoltsággal létrejött vállalkozások nagy része is, inkább egy adott lehetőségre alapult mintsem egy hosszútávú stratégiára.
Nem is nagyon volt átmenet a vállalkozás és a cégalapítás között, pedig normális esetben – a fejlett piacgazdaságokban – ez egy jól felépített folyamat. Ezért ebben a cikkben egy kezdeti áttekintés kívánok adni a vállalkozásfejlesztés alapjairól és irányairól.

Elméleti alapokkal ebben az írásban nem foglalkozom, mert nagy valószínűséggel egy mai tudatos cégépítő vagy vállalkozás fejlesztő manager pontosan tisztában van azzal, hogy a vállalkozási képességek csak akkor fejlődnek ki igazán, ha a vállalkozás alapjait az ember a saját bőrén tanulja meg, akár vállalkozóként akár egy cég vagy vállalkozás alkalmazottjaként. Az iskola és az előzetes tanulmányok ugyan fontosak és hasznosak, de a vállalkozást (ahogyan a magyar kifejezés ezt nagyon találóan leírja) csak a gyakorlatban lehet megtanulni.
Egy lényeges különbséget azonban mindenképp meg kel világítanom még az írásom elején, amivel megérthető, hogy egy mai magyar vállalkozás vagy cég miért van teljesen más helyzetben, mint mondjuk egy német, francia vagy más fejlett gazdasági múlttal rendelkező ország vállalkozása.

Magyarországon ugyanis nagyon ritka még az a vállalkozás (továbbiakban a cégekre is ezt a megnevezést fogom használni), amely több generáción keresztül fejlődött és tudott talpon maradni.
Ami azt jelenti, hogy nagyon kevés azon sikeres, stabil vállalkozások száma, ahol az alapító és sok esetben mai napig is tulajdonos és vezető is egy szemében, már tanulta a vállalkozás alapjait a szüleitől, családból és esetleg egy 2-3 generáció óta működő és fejlődő céget tud tovább vinni vagy egy ilyen stabil hátterű vállalkozói család sarjaként kezd önálló vállalkozásba. Ez természetesen abból adódik, hogy a 2. Világháborútól a rendszerváltásig, a vállalkozás tiltott vagy legalább is hátráltatott tevékenységnek számított Magyarországon.
Bár mára már lassan kialakul nálunk is egy második generáció, akik a szülők által létrehozott és tapasztalataikból átörökített alapoktól indulhat és sok esetben ezen generáció már nem csak a tapasztalatot és a stabil vállalkozást kapta vagy kapja örökül, hanem a jobb anyagi feltételek okán már egy jobb oktatást és nevelést is magáénak tudhat. De ezen generáció sok esetben épp azt nem kapja meg, amitől a szülők sikeresek lettek, nevezetesen az igazi ambíciót és az alkalmazkodási képességet.
Ezért a következő évtizedekben nagyon sok olyan vállalkozás, amely az elmúlt 25-30 évben alakult és stabil, tőkeerős céggé fejlődött épp az utódok miatt vagy által fog csődbe menni, illetve sok esetben felvásárlások vagy egyéb módon történő beolvadásokkal más cégekbe feloldódni és eltűnni.

Egy sikeres vállalkozást fenntartani és tovább vinni, legalább olyan nagy feladat mint felépíteni.

A megoldás kulcsa pedig abban rejlik, hogy az első generációs tulajdonosok, alapítók, sikeres vállalkozók még az életük aktív időszakában ismerjék föl azt, hogy munkájuknak és erőfeszítéseiknek – az egzisztenciális feltételek megteremtése mellett – csak akkor van és volt értelme, ha az általuk felépített cég, a következő generációkat is egzisztenciához és életcéljaik megvalósításához segíti.
A fejlett piacgazdaságú társadalmakban ezt jól tudják. Egész családok, dinasztiák jöttek létre és maradtak fenn egy-egy ambíciózus és sikeres alapító után.
A felismerés után pedig elkezdődhet egy tudatos cégépítés, vállalkozás fejlesztés mely már nem csupán a rövid és középtávú haszonszerzést és egzisztencia teremtést célozza, hanem egy hosszútávú stratégián alapszik, mely természetesen nem felejti el a profitot, csupán átgondolja és megfogalmazza, hogy a hosszútávú működés megteremtése és a fennmaradás és fejlődés elősegítése érdekében, hogyan érdemes alakítani a jelent és a jövőt.

… a folytatásban

Tulajdonosi értékmaximalizálás – vagyis mitől lesz értékesebb a céged

 

X, Y, Z Genrációk – miben különbözünk