Cégnövekedés

A cégvezetőkben és cégtulajdonosokban gyakran felmerülő kérdés, hogy akarnak-e, érdemes-e növekedni vagy érdemesebb egy kezelhető cégméret mellett kitartani?.
Nos ez egy komplex kérdés, mégis nagyon könnyű megválaszolni. Egy cég három fázisban képes csak létezni: növekedés, stagnálás és zsugorodás. Mindhárom fázis csak időleges, azaz hosszútávon nem fenntartható. Ebből logikusan következik, hogy a stagnálás (méretfenntartás) után előbb utóbb vagy növekedés, vagy zsugorodás következik.
Ha ezt a gondolatmenetet kicsit mélyebben elemezzük, akkor az is világossá válik, hogy növekedés után csak stagnálás vagy zsugorodás következhet. A cégek zsugorodása után ugyanúgy két szakasz lehetséges, azaz stagnálásról vagy növekedésről beszélhetünk, de egy harmadik állapot is megjelenik, ami általában a legjellemzőbb, ez pedig a csőd vagy megszűnés.
Minden vállalkozás indul valahonnan és tart valahová de csak a hosszútávú növekedést megcélzó vállalatok maradnak fenn. Egy, 1-10 alkalmazottat foglakoztató kisvállalkozó, dönthet úgy, hogy vállalkozása kizárólag csak önmaga és családja fenntartását szolgálja és a jól megérdemelt nyugdíjas évek után már nem akar tovább “vesződni” a céggel. De ebben az esetben is érdemes feltenni a kérdést: Nem jobb stratégia-e, hosszútávon fenntartani a vállalkozást, (ami azután átadható a családon belül) vagy a jól megérdemelt nyugdíjas évek elején jó pénzért eladni, mintsem egy idő után simán kiszállni belőle, elengedni és bezárni.
A 10-50 főt foglalkoztató vállalkozások esetében pedig már teljesen biztos, hogy nem érdemes másban gondolkodni, mint a fejlődésben és növekedésben. Hisz ezen cégek általában már 5-10 évnél is régebb óta működnek, bennük jelentős vállalkozási tapasztalat, ügyfélkör és kapcsolati tőke halmozódott föl az évek alatt. Ezen cégek már önmagukban is komoly értéket képviselnek. Tehát jó esetben fel sem szabad merülni annak a lehetőségnek, hogy a stagnálás jó döntés lehet.

Ésszerű cég növekedés

Az írás elején úgy kezdtem, hogy hosszútávon egyik fázis sem tartható fönn, de most hozzáteszem, hogy a növekedés mégis a legjobb hosszútávó stratégia. Ugyanis a csökkenés nem lehet hosszútávú, mivel előbb utóbb eléri azt a szintet, ahonnan már nem érdemes tovább fönntartani a vállalkozást. Itt vagy bezárják a céget vagy energiát és tőkét invesztálva újra növekedési pályára állítják azt. A stagnálás és a növekedés elvileg viszont lehet hosszútávú stratégia, de csak úgy ha a kettő váltakozik. Ebben az esetben viszont hosszútávon mégis csak növekedésről beszélhetünk. Így logikai úton is jól belátható, hogy a hosszútávú vállalkozási stratégia csak egy növekedési pályában gondolkodhat.
Ehhez viszont a növekedést tervezni kell. Ökölszabályként elmondhatjuk, hogy egy hosszútávú és fenntartható növekedési stratégia, a cégek esetében évi 3-4% os árbevétel és eredmény növekedést kellene megcélozzon. Ami nem jelentheti azt, hogy egyik évről a másikra ne lehetne akár megduplázni a cég bevételeit vagy méretét (pláne kezdetben). Természetesen minél nagyobb a cég annál nehezebb a nagyobb arányú növekedés.
Tegyük föl, hogy egy 30 fős cég 2017-ben 1 Md forint árbevételt termelt, ez a cég 2018-ban nyugodtan fejlődhetett 45 főre és 2 Md os árbevételre (50% létszám és 100% os árbevétel növekedés), de 2019-ben ezt a növekedést már nagyon valószínű, hogy nem tudta produkálni, ugyanis ebben az évben már 68 fő és 4 Md árbevétel kellett volna. Ha esetleg ez mégis sikerült, akkor 2020-ban kellett lassuljon vagy stagnáljon a növekedés, ugyanis ilyen mértékű növekedést már jelentősebb strukturális váltás nélkül nem lehet kezelni és általában kisebb káoszt teremet a vállalkozás életében, ami jellemzően hatékonyság romlást és eredményromlást is hoz magával.

Hogyan érdemes egy cégnek növekedni

Erre a kérdésre bonyolult választ lehet adni, amihez meg kell vizsgálni az adott céget. Méret, mióta működik, hogyan működik, milyen az adott piac állapota és lehetőségei, mennyi tőke áll rendelkezésre…stb. Ökölszabályként viszont itt is jó szám lehet a 3-4%os növekedés, hosszútávon. Ez azt jelentheti például, hogy az inflációt is figyelembe véve egy stabilan növekvő vállalkozás 7-9 év alatt növekszik a duplájára árbevétel és eredmény szinten (természetesen a fejlődés akkor valódi, ha az eredményesség az árbevételnél nagyobb mértékben növekszik). Ezért ha egy 10 éves vállalkozási periódust nézünk, akkor ezen a távon mindenképp érdemes abban gondolkodni, hogy legalább megduplázzuk a cégünk méretét és forgalmát, az eredményességét pedig ettől nagyobb mértékben növeljük.
Ahogy fentebb írtam lehet ettől gyorsabb és intenzívebb is a növekedés, de az nagy valószínűség szerint minél intenzívebb rövid távon, annál valószínűbb, hogy a 10 éves periódusban egy hosszabb stagnálás vagy esetlegesen rövidebb –hosszabb hanyatlás is fogja követni.

Start Up-ok növekedése

A Start Up vállalkozásokra kezdetben a fönti szabály nem igaz de a hosszútávú tervezésnél ezen cégek sem képeznek kivételt. Egy start up, ha jól elő van készítve, akkor akár az első 5-10 évben is növekedhet nagyon intenzíven, de ahogy eléri azt a pontot ahol a kezdetben belé helyezett nagy szellemi és pénztőkéből keletkezett előnye elmúlik, úgy ezen cégek is beállnak a klasszikus pályára.

Hogyan kerülhető el a cég hosszútávú stagnálása vagy hanyatlása ?

Az írás elején azzal kezdtem, hogy hosszútávú stagnálás nem létezik, azt vagy hanyatlás vagy növekedés követi. Értelem szerűen egy profit vezérelt vállalkozás inkább a növekedést választja. Arról is beszéltem, hogy a növekedést érdemes tervezni és ezzel fenntarthatóvá tenni. Ehhez viszont stratégiai tervezésre van szükség. A Kriszto Consulting ebben tud jelentős segítséget nyújtani a vállalkozásodnak. Megismerjük, felmérjük és a tulajdonsok, vezetők, alkalmazottak és partnerek igényei és tapasztalatai valamint a piaci trendek és legmodernebb vállalkozásfejlesztési módszerek figyelembevételével, üzleti tervet készítünk, megtervezzük a vállalkozás fejlesztését és igény szerint végig is visszük az ehhez szükséges folyamatokat.
Lásd stratégiai tervezés és szervezet fejlesztés szolgáltatásaink alapján.

J.Kriszto

Tulajdonosi értékmaximalizálás – hogyan növeld a céged értékét