Bízzunk Istenben de tartsuk szárazan a puskaport” Oliver Cronwell, híres angol hadvezér és politikus mondatával egyszerűen megfogalmazható a válság management lényege.
Ez a mondat a haditudományban, a politikában és az üzleti életben is ugyanazt jelenti.
Nem feltétlen kell a legrosszabbat feltételezni de érdemes felkészülni rá, hogy ne érjen minket váratlanul.

A 2008 as Gazdasági Világválság kirobbanásának 10. évfordulóján érdemes felidézni a válság eseményeit, mert aki az üzleti szférában dolgozott ebben az időben, annak egy életre beíródott a memóriájába de a legtöbb ember már pontosan nem emlékszik erre. Aki pedig azóta kezdett vállalkozásba vagy vállalat építésbe annak számára kötelező tananyag a 2008-as gazdasági válság.

A válságmanagement abban különbözik a normál managementtől, hogy gyorsan van rá szükség, mélyreható változtatásokat igényel és drasztikus döntéseken alapszik általában. Ilyenkor nincs idő, cselekedni kell.

A válságmanagement 7 főszabálya

1. Ha „beütt a krakk”, megjelent a válság ismerjük fel minél előbb. Ilyenkor a túlzott optimizmus és a halogatás nagyon gyorsan ölni tud.

2. Döntsünk hideg fejjel.
A 80 as években a KLM pilóták között terjengett egy mondat, amit gyakran ki is ragasztottak a repülőgép műszerfalára. „ Vészhelyzetben az első teendő, hogy ne csinálj semmit” azaz ne kapkodj és ne hozz érzelmi döntéseket, ne add át magad a pániknak.  Előbb gondolkodj és csak azután cselekedj.

3. Állíts fel válságstábot. Legyen az kisvállalkozás vagy nagyobb vállalat, mindenképp kell pár ember aki egymást támogatva meg tudja hozni és végig tudja vinni a nehéz döntéseket, egy ember ilyenkor kevés. Ilyenkor érdemes külső segítséget kérni. Ha valaki már rendelkezik olyan üzleti partnerrel, tanácsadóval akihez ilyen esetben fordulni lehet, az hatalmas előnyt jelent.

4. Hozz létre válságtervet. Ennek lényege, hogy azonnali és gyors döntéseket is kell tartalmaznia de jövőképet is kell mutasson. Az alkalmazottak és az üzleti partnerek számára ez rendkívül fontos. Ezért őket is be kell avatni a szükséges mértékben és ehhez nem árt a jó kommunikáció. Lényeg a bizalom megőrzése.

5. Menj végig a kijelölt úton és közben kommunikálj minden érintettel. Fontos, hogy mindenki tudja mi zajlik körülötte és lássák az érintettek a részeredményeket is. Ez reményt ad és a bizalmat erősíti.

6. A válság management közben folyamatosan tartsd szem előtt a legfontosabb értékeidet. A munkavállalóidat, a vevőidet, az üzleti partnereid, az eszközeid, tehát a külső és belső erőforrásaidat. Még ha a válságkezelés érinti is az értékeid, de gondolj arra, hogy ezekből éledsz majd újra, ezek kellenek majd a felemelkedéshez még ha most áldozatokat is kell hozz ezeken a területeken. Kommunikálj és légy bölcs, vigyázz az értékeidre.

7. Ahogyan a válságok jönnek úgy mennek, tehát ne felejtsd el, hogy „ami nem öl meg az megerősít” így ha jól csinálod túl leszel rajta és ha eljön a felemelkedés ideje, erősebben, tapasztaltabban és hatékonyabban tudsz majd működni. Ne te legyél aki elvérzik egy válság alatt, azt hagyd meg a versenytársaidnak. Tehát légy erős, eltökélt és optimista a jövőt illetően.

A válságmanagement egy szerteágazó terület, mely természeténél fogva egy vállalat vagy vállalkozás minden területét érinti.
Stratégiai tervezés, szervezetfejlesztés illetve ebben az esetben inkább átalakítás, és project management is egyben.
A válságkezelésben kiemelkedő szerephez jut a jó kommunikáció, a válságkezelési tapasztalat, a megbízható és profi szakemberek valamint a gyors döntések meghozatalának képessége.

Ahogyan mi csináljuk …

A Kriszto Consulting működési területe felöleli egy vállalat működésének stratégiai szintű megtervezését és a tervek kivitelezésének felügyeletét, ahogyan a megvalósítás támogatását valamint a cég szervezeti felépítésének fejlesztését, átalakítását is.
Kiemelkedő project management tapasztalattal és a piaci trendek folyamatos kutatásával olyan tanácsadó cég vagyunk, aki a fönti területeken egyenként is kiváló és ezért hatékonyan tudja segíteni üzleti partnerei fejlődését.

A kis és középvállalkozások lehetőségeihez és igényeihez rugalmasan alkalmazkodva, folyamatos együttműködés mellett, hatékonyan tudjuk segíteni üzleti partnereinket, ezzel nem csak fejlődésüket és hatékonyságukat elősegítve hanem a lehetséges válsághelyzeteket megelőzve vagy azokra időben felkészülve.
Nagyobb méretű válság helyzetben, legyen az egy országos méretű vagy akár nemzetközi szinten megjelenő válság, azonnali segítség tudunk lenni a partnereink válságkezelésében, különösképpen ha az együttműködést már jóval a válság kialakulása előtt elkezdtük és kialakult a kölcsönös bizalom és egy jó együttműködés a korábbi sikeres közös projectek kapcsán.

A vállalkozások általában szerződnek külsős könyvelő irodával, akik a könyvelésüket végzik vagy nagyobb cégeknél könyvvizsgálóval. Jellemzően egy bejáratott ügyvéddel vagy ügyvédi irodával szintén kapcsolatban álnak, akivel a jogi ügyleteket intézik. Léteznek bejáratott üzleti partnerek bank ügyek, finanszírozás, marketing és egyéb területeken is.
Egy jól felépített, megfelelő értékrendeket követő, dinamikus és rugalmas üzleti tanácsadó cég ugyanilyen fontos lenne minden vállalkozás életében.

Egy jó consulting cég, rengeteg időt, pénzt és energiát tud megspórolni az ügyfeleknek, vagy más megközelítésben egy jó tanácsadó céggel gyorsabban, nagyobbat és kevesebb kudarccal fejlődhet egy vállalkozás. A mi működésünk sikerét a partnereink sikere jelenti, ebben hiszünk, ezért dolgozunk és ebben rejlik a legnagyobb lehetőségünk.

Motiváció – az eredmények alapja